Testasimme 16 kesärengassettiä koossa 215/55 R17. Auton renkaiden suunnittelu on aina kompromissi keskenään osin ristiriitaisten tavoitteiden välillä. Vaakakupeissa painavat pito, ajettavuus, vierintävastus ja kulutuskestävyys. Parhaat renkaat pystyvät yhdistämään miltei kaikki ominaisuudet samaan pakettiin.
Julkaistu:03.04.2024
1 min
Linkki kopioitu
Kuvat:IStock ja ICRT
Testaaja:Teemu Sysioja
Turvalliset ja kestävät kesärenkaat
Erinomainen pito, lyhyt jarrutusmatka, helppo ajettavuus ja pitkä käyttöikä ovat hyvän kesärenkaan ominaisuuksia. Kesärenkaiden vertailu kannattaa, sillä markkinoilla olevissa renkaissa on merkittäviä eroja.
Ostopäätöstäsi helpottaaksemme testasimme 16 kesärengasta koossa 215/55 R17. Testitulokset pätevät suoraan vain kyseiseen rengaskokoon, mutta niitä voi käyttää viitteelliseen arviointiin myös kokoluokaltaan niitä lähellä oleviin saman mallinimen renkaisiin.
Kattavaan testitaulukkoon on koottu kymmeniä arvosanoja ja mittaustuloksia testatuista kesärenkaista. Voit vertailla muun muassa renkaiden kulumisnopeutta sekä jarrutusmatkoja, ajettavuutta, pitoa ja turvallisuutta märällä ja kuivalla tiellä. Testin luettuasi tiedät, mitkä ovat parhaat kesärenkaat.
Etsitkö toista kokoluokkaa? Olemme testanneet kesärenkaat myös kokoluokassa 205/55 R16 – tutustu testiin täällä.
Renkaat testattiin perusteellisesti ja puolueettomasti kansainvälisenä autojärjestöjen ja kuluttajalehtien yhteistyönä. Arvioimme muun muassa kesärenkaiden turvallisuuden ja ajettavuuden märällä ja kuivalla ajoradalla, vierintävastuksen, rengasmelun, polttoaineen kulutuksen, kulumisnopeuden ja laskennallisen käyttöiän.
Testattava kokoluokka oli 215/55 R17. Renkaiden kantavuusluokka oli 98 ja nopeusluokka W tai Y. Testiautona oli Volkswagen T-Roc.
Olosuhteiden vaikutus yksittäisiin mittaustuloksiin eliminoitiin muun muassa käyttämällä referenssirengasta yksittäisten mittausten välillä. Referenssirengas toimii myös arvostelun perustana, eli testattavien renkaiden tuloksia verrattiin referenssirenkaaseen. Ennen testin aloittamista testirenkaita ajettiin sisään 400 km.
Turvallisuus ja ajettavuus70 %
Märän ajoradan jarrutustestissä mitattiin jarrutusmatka jarrutettaessa 80 kilometrin tuntinopeudesta sekä asvaltilla että betonilla.
Käsiteltävyyden arvioon vaikuttivat kierrosaikojen lisäksi testikuskien arviot pidosta, yli- ja aliohjaavuudesta sekä ajon vakaudesta.
Vesiliirtokokeita oli kaksi: vesiliirtoon joutuminen suoraan ajettaessa ja vesiliirto kaarreajossa. Suoraan ajettaessa auton vasemmat renkaat ajettiin vesikerroksen peittämälle ajoradan osalle ja mitattiin nopeus, jolla auto joutuu nopeutta nostettaessa vesiliirtoon.
Vesiliirtoon joutumista kaarteessa testattiin ajamalla osittain veden peittämällä ajoradalla ympyrää, jonka halkaisija oli 200 metriä. Testi tehtiin ajamalla eri nopeuksilla 70–100 km/t nostamalla nopeutta 5 km/h portain. Nopeus, jolla auto meni vesiliirtoon, määritettiin.
Lisäksi kokeiltiin käsiteltävyyttä ajamalla sadetettua testiradan osuutta ja ympyrärataa vielä hallittavissa olevalla mahdollisimman korkealla ajonopeudella.
Kuivan kelin ohjautuvuutta ja käsiteltävyyttä testattiin ajamalla testiradalla mahdollisimman lujaa vauhtia mutkaan ja tekemällä nopeita ohjausliikkeitä. Renkaiden käyttäytymistä kaistanvaihtotilanteissa, ohjaustuntumaa ja ohjautumistarkkuutta testattiin eri nopeuksilla.
Kuivan pinnan jarrutuskokeessa mitattiin jarrutusmatka 100 km/t nopeudesta.
Ympäristö30 %
Renkaiden kulumista testattiin saattueajolla (17 000 km). Renkaan kulutuspinnan syvyys mitattiin renkaan olan ja keskiosan (TWI) alueelta. Mittausten perusteella laskettiin renkaiden käyttöikä 1,6 mm kuviosyvyyteen asti. Renkaiden kulumisnopeutta arvioitaessa renkaita punnittiin säännöllisesti tarkkuusvaa’alla.
Renkaan laskennalliseen käyttöikään vaikuttaa kulumisnopeuden lisäksi kulutuspinnan määrä uutena.
Renkaan vierintävastuksen vaikutus polttoaineenkulutukseen määritettiin mittaamalla vakioiduissa olosuhteissa auton polttoaineen kulutus nopeudella 100 km/t.
Melutesteissä mitattiin ja arvioitiin rengasmelua sekä auton sisällä että ulkona rullaamalla kuivalla asfaltilla. Melu auton sisäpuolella -arvosana perustuu testaajien subjektiiviseen arvioon melun häiritsevyydestä eri nopeuksilla, koska pelkkä desibelimäärä ei anna oikeata kuvaa melun häiritsevyydestä. Ulkomelua mitattiin standardin ISO 362 mukaisesti ohiajona 80 km/t nopeudella.
Vastuullisuutta arvioitaessa huomioitiin tuotantolaitosten sertifikaatit (ISO 14001), renkaiden sertifikaatit (ISO 14040, ISO 14025, ISO 14044), osallistuminen UN Global Compact -yritysvastuualoitteeseen tai muihin vastuullisuusarviointeihin.
Renkaat myös tarkastettiin ja arvioitiin mahdollisten tuotannosta tai rakenteesta johtuvien ensimmäisten kilometrien aikana luontoon irtoavien ainesten havaitsemiseksi.
Testatut tuotteet
Bridgestone Turanza 6
Continental PremiumContact 7
Debica Presto UHP 2
Dunlop Sport Maxx RT2
Falken Ziex ZE 310 EcoRun
Fulda SportControl 2
Goodride Solmax 1
Goodyear EfficientGrip Performance 2
Hankook Ventus Prime4
Kumho Ecsta HS52
Linglong Sport Master
Michelin Primacy 4+
Nexen N´Fera Primus
Sailun Atrezzo ZSR2
Semperit Speed-Life 3
Vredestein Ultrac
Näin luet tuloksia
Testivoittaja
Testin parhaat pisteet saanut tuote.
Hyvä ostos
Hinta-laatusuhteeltaan testin paras tuote.
Kokonaisarvosana 1–100 pistettä
Kokonaisarvosana on pyöristämättömien arvosanojen painotettu keskiarvo. Keskiarvo on kerrottu kymmenellä. Arvosanoja voi lisäksi laskea se, että tuote saa huonot pisteet tärkeässä ominaisuudessa, esimerkiksi turvallisuudessa.
Arvosanat 1–10 pistettä
Arvosanat on pyöristetty. Kuhunkin arvosanaan voi vaikuttaa jopa kymmeniä arviointeja ja mittaustuloksia.
Lue myös: Testissä 16 kesärengassettiä koossa 215/55 R17: merkittäviä eroja renkaiden kulumisnopeudessa ja käyttöiässä
Testasimme 16 kesärenkaat. Testin renkaiden kokoluokka 215/55 R17 on Suomen teillä yleinen. Se sopii hyvin keskikokoisiin autoihin, kuten testiautona käytettyyn pieneen katumaasturiin Volkswagen T-Rociin. Yhtä hyvin tällaiset 17-tuumaisille vanteille asennetut renkaat voi kuitenkin löytää esimerkiksi Volkswagen Passatin tai Skoda Superb:n alta.
Testitulokset pätevät suoraan vain kyseiseen rengaskokoon, mutta niitä voi käyttää viitteelliseen arviointiin myös kokoluokaltaan niitä lähellä olevien saman mallinimen renkaiden osalta. Mitä suurempi tai pienempi rengaskoko on testirenkaaseen verrattuna kyseessä, sitä vähemmän testituloksia kannattaa soveltaa. Toisaalta on hyvin harvinaista, että yhdessä kokoluokassa hyvin menestyneet renkaat olisivat toisessa koossa heikoimpien joukossa.
Testeissämme huomioimme esimerkiksi renkaiden jarrutusmatkat erilaisissa olosuhteissa kuten märällä tiellä, vesiliirron kaarteessa, rengasmelun sekä renkaiden kulumisnopeuden ja käyttöiän. Testitulosten perusteella renkaiden kulumisnopeudessa ja käyttöiässä on merkittäviä eroja: heikoin rengas kului ajettaessa yli kaksinkertaisesti kestävimpään verrattuna. Oikeanlaiset renkaat ostamalla voi säästää siis selvää rahaa renkaidenvaihtovälin pidentyessä merkittävästi. Renkaiden käyttöikä ei näy kuitenkaan suoraan hintalapussa, vaan testissä nopeimmin ja hitaimmin kuluneiden rengassettien hintaeroksi muodostui vain 140 euroa.